Content marketing - co oferujemy?
Prowadzimy blogi
Marketing mailowy
Marketing wpływowy
Poradniki
Artykuły na strony
Tworzymy wywiady
Oceny produktów
Dane produktu
Teksty sponsorowane
E-book
Infografiki
Artykuły ekspertów
Czym jest content marketing?
Content marketing, nazywany też często marketingiem treści, to strategia marketingowa wykorzystywana w celu zdobycia stałego grona klientów. Jej głównym założeniem jest tworzenie wartościowego contentu, który ma zainteresować odbiorców i tym samym pomóc w zbudowaniu odpowiednich relacji z firmą. Nie każda treść będzie content marketingiem - aby tak się stało, to powinna ona realizować strategię komunikacji oraz spełniać potrzeby określonej grupy docelowej odbiorców.
Content marketing to przede wszystkim treść, udostępniana pod różnymi postaciami. Do popularnych jej form zaliczają się między innymi artykuły eksperckie i sponsorowane, poradniki czy e-booki. Dużą rolę odgrywa obraz, dlatego też coraz chętniej sięga się po filmy, prezentacje multimedialne, grafiki i wykresy. Dzięki tym wszystkim działaniom można przyciągać uwagę potencjalnych klientów, dostarczać im rozrywki, a nawet edukować.
Jakie cele mają kampanie content marketingu?
Mimo, że w pierwszej chwili może się tak kojarzyć, to content marketing nie opiera się na wytwarzaniu ogromnej ilości treści. Zanim podejmie się jakiekolwiek działania, trzeba sobie ustalić cele, które się chce osiągnąć. Bez nich bardzo łatwo zacząć błądzić po omacku, z jednej strony robiąc naprawdę dużo, ale z drugiej nie wiedząc co ma to dać. Cel w działaniach content marketingu to podstawa, od której dopiero należy zaczynać dalsze prace.
Kampanie content marketingu mogą mieć bardzo różne cele, to zależy od przyjętej przez daną firmę strategii i jej potrzeb związanych z prowadzeniem takich działań. Bardzo często, choć nie zawsze, celem będzie zwiększenie obrotów, czyli w praktyce pozyskanie nowych klientów i wzmocnienie lojalności u dotychczasowych. Ale tak naprawdę większa sprzedaż wynika z tego, że klienci mają do marki zaufanie, utożsamiają się z prezentowanymi przez nią wartościami czy też otrzymali od niej przydatne w różnych sprawach informacje. Często też główny cel kampanii będzie zupełnie inny, wtedy podjęte prace pójdą na działania edukacyjne, dostarczenie rozrywki czy dostarczanie odpowiedzi na ważne pytania. Dobry content marketing nierozerwalnie powiązany jest z budowaniem widoczności w wyszukiwarkach, promujących wysokiej jakości treść. Może to być bardzo cenny dodatek, pozwalający pozyskać nowych klientów, ale należy się dobrze zastanowić jeśli ma się to stać celem głównym.
Trudno zbudować dobry przekaz, jeśli nie wiadomo jest do kogo będzie on skierowany. Dlatego też niezbędne jest dokładne określenie grupy docelowej, do której będzie kierowany przekaz. Często będzie się to pokrywało z grupą sprzedażową, ale nie zawsze. I dopiero dla takich klientów należy tworzyć wszystkie materiały, czyli porady, ebooki, infografiki czy filmy. Ważną rzeczą jest, żeby ustalane cele były realne, a jednocześnie ambitne. Pozwoli to z jednej strony zachować zdrowy rozsądek, a z drugiej da motywację do intensywnych działań. Cele powinny też ewoluować z czasem, ich osiągnięcie powinno być sygnałem do wyznaczenia kolejnych.
Jakie są największe błędy podczas prowadzenia kampanii content marketingowych?
Kampanie content marketingowe mogą być przygotowane z ogromnym rozmachem, a ich budżety sięgać setek tysięcy złotych. Jednak bez względu na ich wielkość można łatwo popełnić błędy, przez które cała praca zostanie zmarnowana. Przede wszystkim należy zacząć od określenia wspomnianego już wcześniej planu działania oraz celu. Dzięki temu można będzie nie tylko zaplanować poszczególne prace, ale także dobrać do nich odpowiednie narzędzia. Oraz określić budżet, kampania przerwana w połowie tylko dlatego że ktoś nie policzył wydatków na pewno korzyści nie przyniesie. Dobrze jest także określić grupę docelową i jej potrzeby, to właśnie do niej powinny trafiać przygotowywane materiały.
Pisanie tylko po to żeby pisać będzie marnotrawstwem czasu i pieniędzy. Content marketing wymaga czegoś więcej niż tylko suchego podawania faktów, a właśnie taki błąd jest często robiony. Treści, które są udostępniane, muszą być atrakcyjne dla grupy docelowej, muszą zainteresować czytających i zwrócić ich uwagę. Jednocześnie należy pamiętać, że strategia powinna być spójna, a to niestety także często szwankuje w kampaniach. Często pojawiającym się błędem jest także ograniczenie się jedynie do jednej formy publikacji. Owszem, artykuły są bardzo ciekawe, ale przecież możliwości jest znacznie więcej, a jednak niektórzy nie wiedzieć czemu nie chcą z nich skorzystać. Przy dodawaniu nowych wpisów trzeba pamiętać o ich optymalizacji pod kątem SEO. Dołożenie odpowiednich tagów, formatowanie tekstu oraz nagłówki są mile widziane przez wyszukiwarki, a o nich także bardzo często się zapomina.
Ile kosztuje content marketing?
Przy dobrze zaplanowanej i przeprowadzonej kampanii content marketingu trzeba się liczyć ze sporymi wydatkami. Być może niektóre osoby będą zdziwione, czemu napisanie kilkudziesięciu artykułów jest takie drogie. Tymczasem spoglądając na całość koniecznych do wykonania prac okazuje się, że wspomniane artykuły to tylko pewna część wszystkiego. Dlatego też nawet w przypadku niewielkich kampanii budżet może sięgać kilku tysięcy złotych, a przy większych kilkudziesięciu czy kilkuset. Na te koszty wpływ ma kilka czynników. Przede wszystkim sporo czasu trzeba poświęcić na same przygotowania, zdefiniowanie celów, określenie grupy docelowej czy analiza postaw klientów to proces zajmujący niekiedy sporo czasu. Sporą część budżetu należy przeznaczyć na treść, a dobra musi odpowiednio kosztować. Oprócz standardowych artykułów, oczywiście pisanych w profesjonalny sposób, warto także uwzględnić w planach grafiki, multimedia czy nawet filmy. Należy też pamiętać, że filmy i teksty trzeba umieścić w odpowiednich miejscach, trzeba przygotować odpowiednie raporty, a to wszystko także pochłania sporo czasu
Na pytanie ile kosztuje content marketing trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi, gdyż najczęściej takie prace wycenia się indywidualnie dla klienta. Trzeba wcześniej poznać dokładnie jego biznes, zbadać grupę docelową oraz ustalić oczekiwania. Dopiero w oparciu o to można dobrać konkretne metody i przygotować harmonogram pracy. Wysokość opłaty będzie uzależniona od intensywności prowadzonych działań oraz od ich charakteru - prowadzenie bloga to zupełnie inne koszty niż cykliczne nagrywanie filmów z poradami. Trzeba pamiętać o jednej ważnej rzeczy, mianowicie takiej, że porządna kampania content marketingu trochę będzie kosztowała.